divendres, 8 de juliol del 2016

ACTIVITAT TUTORIA ESO amb DESIGN THINKING

Aram Vidal i Pedro Rivero hem dissenyat una jornada de tutoria de l'ESO sobre la problemàtica complexa de les agrupacions per a fer treballs acadèmics que intentin de forma consensuada pels alumnes augmentar la seva motivació i consciència sobre el seu role en aquest tipus de format de treball.
Hem descobert que la metodologia Design Thinking és molt adequada per a desvetllar l'interès dels alumnes en qüestions frequentment conflictives per a totes bandes.

Aquest és l'esquema que us proposem:

IDEES per a l’activitat de Tutoria d’ESO1: En el context de convivències de 2 dies, un dels quals es dedica a això.

-       TEMÀTICA: Rendiment acadèmic en els treballs en grup:
-       OBJECTIUS:
A)   Reflexionar de forma crítica sobre el rendiment acadèmic, a nivell individual i col·lectiu.
B)   Arribar a uns acords consensuats (producte) sobre les estratègies a implementar en el grup classe.
C)   Millorar els resultats acadèmics
D)   Avançar en l’empatia, sociabilitat i interacció de l’alumnat a l’hora de treballar a l’aula.  

-       CONTINGUTS / ACTIVITATS:
Aplicació de la metodologia DESIGN THINKING per a resoldre el problema freqüent de baix-mig rendiment dels alumnes pel que fa al treball de grups (agrupacions emocionals vs. equilibrades/eficients)

FASE 1: INVESTIGA
-       Activitat 1 – fer-los agrupar-se en grups de 4/5 persones per tal de fer una activitat de ‘tagging’ d’un text de diferents paràgrafs. Mentre dura aquesta activitat, dues càmeres enregistren el procés de formació de grups espontani/lliure i el desenvolupament de l’activitat. (20-25’)
-       Activitat 2 – aplicació d’una autoavaluació acadèmica de la tasca feta i del resultat des d’una pauta d’autocorrecció. (5’)
-       Activitat 3 – aplicació de la fitxa ‘entrevista’, adaptant-la, per tal que cada alumne/a faci l’entrevista a un altre/a d’un altre grup. (30’)
-       Activitat 4 – aplicació de la fitxa ‘què, com, per què?’ que s’omple durant i després de la visualització de les imatges de vídeo fetes anteriorment. (35’)

BREAK, que pot servir per a descansar, jugar, esbargir-se, i/o comentar el vídeo de forma informal i oberta entre ells/es. (30’)

FASE 2: COMPRENDRE
-       Activitat 5 – aplicació de la fitxa ‘mapa d’empatia’ (canviada-adaptada amb l’ús de post-its) per tal d’identificar el problema, posant-se en la pell de l’altre/a i escrivint un comentari, mínim, sobre cadascun dels aspectes (què diu, què pensa, què fa, què sent) i es pega a un mural de paper gran, dividit en els quatre apartats. (20’)
-       Activitat 6 – aplicació de la fitxa ‘definir el problema jugant’ (veure 2.2 PRSJ al Drive) (30’)

FASE 3: CREAR
-       Activitat 7 – aplicació de la fitxa brainwriting, tal qual està plantejada (15’)
-       Activitat 8 – aplicació de la fitxa ‘selecció d’idees’, sense canvis del model existent (20’)

BREAK, que pot servir per a fer un joc co-operatiu, que inclogui moviment, com ball amb canvis de parelles, i amb les cadires al mig per a tots menys per a un del grup.


FASE 4: Prototip
-       Es tractarà de trobar criteris d’agrupació que afavoreixin la qualitat del treball, els bons resultats i la satisfacció personal, alhora que milloren l’espectre de la seva sociabilitat.

-Activitat 9: construcció d’una maqueta-mural amb els criteris i amb representacions creatives de les emocions que els alumnes albiren que tindran aplicant aquests criteris. (60’)


FASE 5: AVALUAR

-Activitat 10: - aplicació de la fitxa ‘malla receptora d’informació’ (20’)

-Activitat 11: - presentar les 6 maquetes de prototipi votació col·lectiva dels criteris més adequats i de les emocions que s’espera tenir. (30’)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada