Hem descobert que la metodologia Design Thinking és molt adequada per a desvetllar l'interès dels alumnes en qüestions frequentment conflictives per a totes bandes.
Aquest és l'esquema que us proposem:
IDEES per a l’activitat de Tutoria d’ESO1: En
el context de convivències de 2 dies, un dels quals es dedica a això.
- TEMÀTICA: Rendiment acadèmic en els treballs en grup:
- OBJECTIUS:
A) Reflexionar de forma crítica sobre el rendiment acadèmic, a nivell
individual i col·lectiu.
B) Arribar a uns acords consensuats (producte) sobre les estratègies a
implementar en el grup classe.
C) Millorar els resultats acadèmics
D) Avançar en l’empatia, sociabilitat i interacció de l’alumnat a l’hora
de treballar a l’aula.
- CONTINGUTS / ACTIVITATS:
Aplicació de la metodologia
DESIGN THINKING per a resoldre el problema freqüent de baix-mig rendiment dels
alumnes pel que fa al treball de grups (agrupacions emocionals vs. equilibrades/eficients)
FASE 1: INVESTIGA
- Activitat 1 – fer-los agrupar-se en grups de 4/5 persones per tal de
fer una activitat de ‘tagging’ d’un text de diferents paràgrafs. Mentre dura
aquesta activitat, dues càmeres enregistren el procés de formació de grups
espontani/lliure i el desenvolupament de l’activitat. (20-25’)
- Activitat 2 – aplicació d’una autoavaluació acadèmica de la tasca feta
i del resultat des d’una pauta d’autocorrecció. (5’)
- Activitat 3 – aplicació de la fitxa ‘entrevista’, adaptant-la, per tal que
cada alumne/a faci l’entrevista a un altre/a d’un altre grup. (30’)
- Activitat 4 – aplicació de la fitxa ‘què, com, per què?’ que s’omple
durant i després de la visualització de les imatges de vídeo fetes
anteriorment. (35’)
BREAK, que pot servir per a
descansar, jugar, esbargir-se, i/o comentar el vídeo de forma informal i oberta
entre ells/es. (30’)
FASE 2: COMPRENDRE
- Activitat 5 – aplicació de la fitxa ‘mapa d’empatia’ (canviada-adaptada
amb l’ús de post-its) per tal d’identificar el problema, posant-se en la pell
de l’altre/a i escrivint un comentari, mínim, sobre cadascun dels aspectes (què
diu, què pensa, què fa, què sent) i es pega a un mural de paper gran, dividit en
els quatre apartats. (20’)
- Activitat 6 – aplicació de la fitxa ‘definir el problema jugant’ (veure
2.2 PRSJ al Drive) (30’)
FASE 3: CREAR
- Activitat 7 – aplicació de la fitxa brainwriting, tal qual està
plantejada (15’)
- Activitat 8 – aplicació de la fitxa ‘selecció d’idees’, sense canvis
del model existent (20’)
BREAK, que pot servir per a
fer un joc co-operatiu, que inclogui moviment, com ball amb canvis de parelles,
i amb les cadires al mig per a tots menys per a un del grup.
FASE 4: Prototip
- Es tractarà de trobar criteris d’agrupació que afavoreixin la qualitat
del treball, els bons resultats i la satisfacció personal, alhora que milloren
l’espectre de la seva sociabilitat.
-Activitat 9: construcció d’una
maqueta-mural amb els criteris i amb representacions creatives de les emocions
que els alumnes albiren que tindran aplicant aquests criteris. (60’)
FASE 5: AVALUAR
-Activitat 10: - aplicació de
la fitxa ‘malla receptora d’informació’ (20’)
-Activitat 11: - presentar les
6 maquetes de prototipi votació col·lectiva dels criteris més adequats i de les
emocions que s’espera tenir. (30’)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada